Goede
vraag als je het mij vraagt. Want wie zijn we geworden in de loop van de eeuwen
als het gaat om de omgang met anderen? Hoe zullen wetenschappers over pakweg
100 jaar over ons oordelen? Zullen ze de hedendaagse mens een egoïstisch
asociaal mens vinden? Zijn we te ver doorgedraaid in al onze eigenzinnigheid? Is
er geen plaats meer voor het samen, het wij? Wat betekend een definitie als “solidariteit”
nog voor de moderne mens?
Allemaal
moeilijke vragen, waar geen directe antwoorden op zijn. Het enige wat ik voor u
kan beteken in dit verhaal is mijn eigen visie meedelen. En ik, als modern tikkeltje
egoïstisch mens, doe dit dan ook heel graag.
Naar
mijn mening hoeft het Ik geen plaats te maken voor het Wij of andersom, maar
kunnen deze twee naast elkaar blijven bestaan. Immers, het Ik is, net zoals de
rekensom 1+1 samen 2 maakt, onderdeel van het overkoepelende Wij. Deze twee zijn
onafscheidelijk met elkaar verbonden. Concreet betekent dit dat men zichzelf
kan zijn, vrij kan handelen en doen naar eigen wil, maar dit nooit ten koste mag
gaan van andermans vrijheid. Dit is wat solidair zijn naar mijn mening inhoud.
Zo wordt het “samenleven” mogelijk gemaakt in de “samenleving”.
Bron |
Ieder individu
verschilt van het andere, ieder individu is excentriek. Ieder individu heeft
een eigen achtergrond, levensopvattingen, geaardheid, en streeft verschillende
doelen na. Maar toch zijn we allemaal in de eerste plaats mens, Gods creatie,
en verdient ieder individu respect. Onlosmakelijk is voor mij respect verbonden
met solidariteit. In onze samenleving leven verschillende mensen met uiteenlopende
culturen samen. Dit kan ervoor zorgen dat de talrijke persoonlijkheden, ieder
met een eigen visie, botsen. Het hebben van meningsverschillen is op zich geen
probleem, het is naar mijn idee juist geestverrijkend. Wel wordt het een
probleem wanneer de opvattingen zijn gebaseerd op onjuiste of onvolledige
informatie over de ander. Noem ze vooroordelen, stereotiepen of labels. Deze
opvattingen die berusten op onwetendheid, of nog erger, berusten op angst voor
de andere culturen, zijn als opium voor de samenleving. Door het herhaaldelijk
terug te grijpen naar deze angsthaasuitspraken gaat de samenleving hier vroeg
of laat aan onder. Dit komt doordat het anders-zijn dan niet als iets positiefs
wordt ervaren wat verrijkend kan zijn voor de samenleving, maar als iets
negatiefs. Iets wat zich niet mag ontplooien, niet uit vrijheid mag handelen,
iets wat er gewoonweg niet mag zijn. Vormen van ongewenstheid tegen anderen nemen
zo de bovenhand: we zien ze in de samenleving terug als discriminatie en
racisme. Het is erg jammer dat ondanks de wetten die er bestaan, er toch
gediscrimineerd en gehaat wordt. Het is dan ook één ding om hierover wetten te
maken, maar het is iets heel anders om ze daadwerkelijk na te leven, en te
begrijpen wáárom ze zo van belang zijn. Kortom, het is de hoogste tijd om ons te
ontdoen uit de waas van vooroordelen en labels en onze harten te open voor de
waarheid. Het is tijd om de ander te leren kennen.
Communiceren
is hierbij van groot belang, vooral het daadwerkelijk luisteren naar wat de
ander te zeggen heeft. Men hoeft het
niet (direct) met de ander eens te zijn, maar door alleen al te luisteren toont
men respect. Dit proces van toenadering zoeken en hiermee gepaard het luisteren
naar de ander, gebeurt niet van de één op andere dag. Solidariteit komt niet
zomaar aanwaaien, het is iets waar de individuen in deze samenleving zich voor
moeten inzetten. In sommige gevallen kan het namelijk lijken alsof “de ander”
geen toenadering wil. Het is in dergelijke situaties gemakkelijk te concluderen
dat indien het niet van beide kanten komt, de toenadering geen zin heeft.
Immers, het lijkt zinloos contact met iemand proberen te zoeken, andermans
cultuur te willen leren kennen wanneer de persoon in kwestie niks te maken wil
hebben met jou. Opgeven lijkt dan logisch, maar dat is in geen geval de
oplossing...
Dit doet me denken aan één van de prachtigste citaten die ik ooit ben tegengekomen. Het is afkomstig van de belangrijkste profeet in de Islam, profeet Mohammed (vzmh). Het gaat als volgt: "Speak the truth even if it's against you. Be good to people even if they harm you. Make relations with those who cut you off.”
Dit doet me denken aan één van de prachtigste citaten die ik ooit ben tegengekomen. Het is afkomstig van de belangrijkste profeet in de Islam, profeet Mohammed (vzmh). Het gaat als volgt: "Speak the truth even if it's against you. Be good to people even if they harm you. Make relations with those who cut you off.”
Vooral de laatste twee zinnen verwoorden naar mijn mening
mooi wat de principes van solidariteit zijn. Solidariteit kan men niet
afdwingen met geweld of met welke vorm van onderdrukking dan ook. Enkel door
het zelf te willen ontstaat solidariteit. En soms moet men daarvoor de eerste
stap durven te zetten in deze moeizame weg naar toenadering. Ook al werd men
afgewezen bij de eerste poging, probeer het een tweede maal. Probeer altijd het
goede voorbeeld te geven en zet door.
Het is voor ons moderne (egoïstische) mensen heel moeilijk
jezelf kwetsbaar op te zetten tegenover de ander. Men denkt dat dit getuigt van
een vorm van zwakte, een vorm van gezichtsverlies. Ik noem het daarentegen een
vorm van kracht die aantoont dat men niet bang is om de eerste stap te durven zetten.
Het is een manier van vooruit denken, een manier met een zeker doel daar
gloeiend aan de horizon namelijk: de ander te durven leren kennen. Het is de
kunst van het denken die erbij stil kan staan dat er ondanks de talloze
verschillenen die er bestaan tussen het Ik en de Ander,we allemaal deel
uitmaken van een groter geheel. We zijn immers allemaal mens en daarom verdient
iedereen het om met respect behandelt te worden.